Τι είναι η πρωτεΐνη?

Τι είναι η πρωτεΐνη?

Η πρωτεΐνη έχει κυριαρχήσει στον κόσμο του αθλητισμού  και όχι μόνο, τα τελευταία χρόνια. Τα συμπληρώματα πρωτεΐνης βρίσκονται στην καθημερινή διατροφή αθλητών, αλλά και ανθρώπων που απλά γυμνάζονται καθώς αποτελούν αποδεδειγμένα τον καλύτερο φίλο των μυών. Μπορεί κανείς να τα βρει σε γεύσεις όπως φράουλα, μπανάνα, μπισκότο, σοκολάτα και να τις καταναλώσει είτε σαν ρόφημα μόνες τους είτε σαν smoothies με την προσθήκη πχ γάλατος. Πόση πρωτεΐνη όμως μπορεί να καταναλώνει κάποιος ημερησίως;

Υπάρχουν πολλές μορφές πρωτεΐνης με τις τρεις πιο διαδεδομένες να είναι η πρωτεΐνη ορού γάλακτος (whey), οι φυτικές πρωτεΐνες για αθλούμενους που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή και η καζεΐνη. Η πιο διαδεδομένη από τις τρεις είναι ο ορός γάλακτος καθώς αποτελεί μια από τις πιο πλήρης πρωτεΐνες όσον αφορά το προφίλ των αμινοξέων που περιέχει (πλήρης ονομάζεται η πρωτεΐνη που εμπεριέχει και τα 9 αμινοξέα που είναι απαραίτητα για την διατροφή του ανθρωπίνου οργανισμού).

Ορός γάλακτος (whey): Ο ορός γάλακτος είναι υγρό παράγωγο της επεξεργασίας του γάλακτος κατά την δημιουργία του γιαουρτιού. Το γάλα από το οποίο προέρχονται όλα τα γαλακτοκομικά αποτελείται από δυο ειδών πρωτεΐνες, κατά 80% από καζεΐνη και κατά 20% από ορό γάλακτος. Περιέχει λακτόζη, πέπτεται γρήγορα, είναι πλούσιο σε αμινοξέα, είναι κατάλληλο για αποκατάσταση μετά από προπόνηση με αντιστάσεις αλλά και αντοχής, μειώνει την λιπώδη και αυξάνει την άλιπη μάζα. Επίσης η πρωτεΐνη μας χαρίζει υψηλά επίπεδα κορεσμού για ώρες και έτσι μπορούμε να θεωρήσουμε ότι λειτουργεί και ως κατασταλτικό της όρεξης. Κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή, αλλά και να βελτιώσει δείκτες καρδιαγγειακής υγείας σε ασθενείς με παχυσαρκία.

Φυτικές πρωτεΐνες: οι φυτικές πρωτεΐνες απευθύνονται κυρίως σε όσους απέχουν από το κρέας και τα παράγωγα του. Μπορούμε να τις πάρουμε από διάφορες φυτικές πηγές, όπως καφέ ρύζι, μπιζέλια, κάνναβη, Άλφα-άλφα, σπόρους chia, λιναρόσπορο, αγκινάρα και κινόα. Με βασικά αρνητικά του στοιχεία την περίεργη, συχνά δυσάρεστη, γεύση και την χαμηλότερη διατροφική του αξία λόγο κακής απορρόφησης και ελλιπούς προφίλ αμινοξέων χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά. Αυτές οι πρωτεΐνες αφομοιώνονται πιο αργά από τις ζωικές, λόγω των φυτικών ινών τους και γι’ αυτό το λόγο, συνήθως προστίθενται επιπλέον πεπτικά ένζυμα για γρηγορότερη αφομοίωση.

Καζεΐνη: είναι μια πρωτεΐνη του γάλακτος η οποία απορροφάται και αφομοιώνεται πολύ πιο αργά από τον ορό του γάλακτος, δίνοντας στο σώμα τη δυνατότητα να καλύψει καλύτερα τις πρωτεϊνικές του ανάγκες μετά την άσκηση. Παράλληλα επιβραδύνει την κένωση του στομάχου και έχουμε ως αποτέλεσμα να νιώθουμε κορεσμό για περισσότερη ώρα. Μελέτες έδειξαν ότι η καζεΐνη μπορεί να μειώσει τη λιπώδη μάζα και να αυξήσει την άλιπη μάζα σε παχύσαρκους ασθενείς, ενώ φαίνεται να προτιμάται από την πρωτεΐνη από ορό γάλακτος, σε υποθερμιδικές δίαιτες, αφού παρέχει λιγότερες θερμίδες.

Οι περισσότεροι  διατροφολόγοι και γυμναστές είναι ενθαρρυντικοί στη χρήση πρωτεΐνης από τον αθλούμενο, υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που είναι επιφυλακτικοί κυρίως στα συμπληρώματα. Βέβαια, πρέπει να αναφέρουμε πως δεν υπάρχουν μακροχρόνιες μελέτες πάνω σε αυτά τα προϊόντα.

Σύμφωνα με τον Δρ John E. Swartzberg, πρόεδρο της ερευνητικής επιτροπής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι τα αποτελέσματα θα είναι στο σώμα των ανθρώπων 10 ή 15 χρόνια αργότερα από την χρήση τους. Οι άνθρωποι χρειάζονται αρκετή πρωτεΐνη στη διατροφή τους, διότι παρέχει απαραίτητα αμινοξέα που το σώμα μας δεν μπορεί να συνθέσει από μόνο του. Μάλιστα, παρέχουν τα βασικά δομικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την διατήρηση των μυών, των οστών, του δέρματος και άλλων ιστών σε καλή κατάσταση και παράλληλα απελευθερώνουν μια σειρά από ζωτικής σημασίας ένζυμα και ορμόνες, γι’αυτό τον λόγο χρησιμοποιούνταν αρχικά από τους αθλητές.

Αυτό που σημειώνεται με απόλυτη σιγουριά από τους ειδικούς είναι πως, όση πρωτεΐνη και να καταναλώσει κανείς, δεν πρόκειται να χάσει κιλά και να αποκτήσει γραμμωμένο σώμα χωρίς την κατάλληλη εκγύμναση. Ο οργανισμός απορροφά την πρωτεΐνη που χρειάζεται για να θρέψει τους μυς και τους υπόλοιπους ιστούς και την υπόλοιπη την αποβάλει.

2 Σχόλια

  • Jessica Brown Posted 5 Αυγούστου, 2015 12:37 μμ

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

    • John Miller Posted 5 Αυγούστου, 2015 12:38 μμ

      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.

Πρόσθεσε σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Αποδέχομαι την Πολιτική Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων