Γιατί χρειαζόμαστε τις πρωτεΐνες;

Γιατί χρειαζόμαστε τις πρωτεΐνες;
Τα συμπληρώματα διατροφής τα τελευταία χρόνια  έχουν ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό.

Ιδιαίτερη προτίμηση υπάρχει στην πρωτεΐνη, η οποία αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα θρεπτικά συστατικά για γυναίκες και άνδρες που αθλούνται ή απλά γυμνάζονται, καθώς αποτελεί απαραίτητο θρεπτικό συστατικό για το μυϊκό σύστημα.

Οι τόσοι γρήγοροι ρυθμοί της ζωής δεν βοηθούν τους ανθρώπους να τρέφονται σωστά, πράγμα που σημαίνει πως δεν λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά από τα τρόφιμα, βάση της τροφικής πυραμίδας.

Σε αυτό το σημείο, εμφανίζονται τα συμπληρώματα διατροφής, τα οποία συμπληρώνουν τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία που λείπουν από τον οργανισμό μας. Φυσικά, αυτό συμβαίνει μόνο σε ένα βαθμό, καθώς δεν αποτελούν ένα κυρίως γεύμα.

Το ίδιο ισχύει και για εκείνους που δεν γυμνάζονται. Οι πρωτεΐνες που λαμβάνουν σαν συμπλήρωμα, δεν αντικαταστούν την γυμναστική και τα καλλίγραμμα σώματα όσων αθλούνται ή γυμνάζονται!

Συμπληρώματα διατροφής για αδυνάτισμα, γράμμωση και bodybuilding είναι μπορεί κανείς να βρει στα ράφια ειδικών καταστημάτων και κάποιων φαρμακείων.

Γιατί χρειαζόμαστε τις πρωτεΐνες;

Οι λειτουργίες των πρωτεϊνών στο σώμα μας είναι πολλές, διαφορετικές και σημαντικές, καθώς εκτός από το ρόλο τους ως δομικά συστατικά, λειτουργούν ως συνένζυμα σε πολλές μεταβολικές διεργασίες για την παραγωγή ενέργειας και την αναπαραγωγή των κυττάρων (DNA). Αποτελούν δομές στα κύτταρά μας, τους συνδετικούς ιστούς, το δέρμα και τους μύες. Ένας ακόμα ρόλος τους είναι η διατήρηση και αναπλήρωση των ήδη υπαρχόντων πρωτεϊνών που βρίσκονται στον οργανισμό μας και έχουν φθαρεί, η δημιουργία νέου ιστού και μυών, αλλά και η άμυνα του οργανισμού μας.

 

 

Μία αλήθεια για τις πρωτεΐνες…

Η πλειοψηφία του κόσμου, συνδέει την πρωτεΐνη με τα καλογυμνασμένα, γραμμωμένα σώματα και την αύξηση των επιδόσεων. Ο λόγος είναι , όπως αναφέραμε και παραπάνω, πως αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των μυών και του συνδετικού ιστού.

Οι πρωτεΐνες όντως παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην διατήρηση και  στην αποκατάστασή τους, αυτό δε σημαίνει ότι απαιτείται να είστε πρωταθλητές για να την εντάξετε στο διατροφικό σας πρόγραμμα. Η λήψη πρωτεϊνών από τροφές ή συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν πρωτεΐνη από ορό γάλακτος είναι σημαντική και για όσους γυμνάζονται.

Πως βοηθούν τα συμπληρώματα διατροφής ξεχωριστά;

  • Πρωτεΐνη -Κρεατίνη

Τα δύο βασικά συμπληρώματα που δίνονται από τα γυμναστήρια κυρίως σε άντρες είναι η κρεατίνη και η πρωτεΐνη.

Η πρωτεΐνη βοηθάει να φτιάξει κανείς μυϊκό ιστό χωρίς λίπος. Άρα καλοσχηματισμένο σώμα. Η πιο συνηθισμένη μορφή είναι σε σκόνη και η σωστή ποσότητα που πρέπει να λαμβάνει κανείς είναι 2 γραμμάρια για κάθε κιλό του βάρους του. Προσοχή, η αυξημένη δόση μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στο συκώτι και στα νεφρά.

Ο οργανισμός είναι προγραμματισμένος για να ξεχωρίζει και να διασπά όλα τα στοιχεία πριν απορροφηθούν και όχι να τα παίρνει έτοιμα σε μεγάλες ποσότητες.

Η κρεατίνη  δίνει μεγαλύτερη ενέργεια και αντοχή στην κόπωση. Συνιστάται, να λαμβάνεται καλύτερα από την κανονική  διατροφή και όχι από συμπλήρωμα αφού οι απόψεις ακόμα και σήμερα διίστανται για το τι πραγματικά μπορεί να προσφέρει και το τι παρενέργειες έχει (ταχυκαρδία, κράμπες). Το μοσχάρι, ο σολομός και  ο τόνος είναι οι καλύτερες πηγές λήψης “σωστής” κρεατίνης.

  • Βιταμίνες

Οι βιταμίνες υπάρχουν σε πολλές και διάφορες τροφές. Συνήθως λαμβάνονται όταν δεν τηρείται ένα σωστό και πλήρες διατροφολόγιο ή όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα και ο οργανισμός χρειάζεται περισσότερες.

Ακόμη, και όταν κάποιος είναι σε δίαιτα, αν η δίαιτα είναι σωστή και πλούσια σε φρούτα και λαχανικά και τηρεί την σωστή πυραμίδα, δεν θα χρειαστεί συμπλήρωμα. Ακόμη και όταν έχει κανείς κάποια ίωση και χρειάζεται βιταμίνη C, παίρνει μεγαλύτερο ποσοστό τρώγοντας ένα πορτοκάλι παρά με ένα χαπάκι. Φυσικά υπάρχουν σκευάσματα βιταμινών τα οποία είναι άριστα όμως ποτέ ένα χημικό προϊόν δεν θα αντικαταστήσει πλήρως το φυσικό.

  • Αμινοξέα

Τα αμινοξέα είναι η διάσπαση πρωτεϊνών. Η πρωτεΐνη πρώτα διασπάται σε αμινοξέα και έπειτα απορροφάται. Αν τα αμινοξέα λαμβάνονται ως συμπλήρωμα βοηθούν στην ανάπτυξη των μυών σε συνδυασμό πάντα με την γυμναστική. Επειδή υπάρχουν πάνω από 20 αμινοξέα πρέπει να τα λαμβάνει κανείς σύμφωνα με το τι θέλει να κάνει. Για παράδειγμα η ισολευκίνη, η λευκίνη και η βαλίνη βοηθούν στην ανάπτυξη των μυών και η γλυκόζη δίνει στο σώμα ενέργεια.

Προτού αγοράσετε ένα τέτοιο προϊόν, συμβουλευτείτε ένα ειδικό, γιατί οποιοδήποτε λάθος μπορεί να προκαλέσει επιπλοκές στην υγεία σας!